Nowoczesny recykling – młodzi Polacy chcą zwrotu kaucji na konto
Na jesieni tego roku rusza nowy systemu kaucyjny, co wiąże się z uwzględnieniem i dostosowaniem różnych oczekiwań konsumentów – szczególnie w zakresie miejsca odbioru opakowań czy formy zwrotu środków. Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa wynika, że większość respondentów w wieku 18–24 lata (60%) chciałaby otrzymywać zwrot kaucji bezpośrednio na konto. Taką preferencję wskazała także niemal połowa osób z grupy wiekowej 25–34 lata (48%), co czyni ten sposób rozliczenia najbardziej pożądanym wśród młodych dorosłych.
- Młode pokolenie konsumentek i konsumentów w Polsce coraz częściej oczekuje nowoczesnych, wygodnych i bezgotówkowych rozwiązań – także w obszarze działań proekologicznych. Aby system kaucyjny odniósł sukces, musi być nie tylko efektywny, ale i przyjazny dla użytkowników. Dlatego umożliwienie klientom szybkiego otrzymywania środków bezpośrednio na rachunek z wykorzystaniem bezgotówkowych instrumentów płatniczych może odegrać istotną rolę w budowaniu zaangażowania i zaufania konsumentów. Przemawiają za tym trendy, gdyż w 2024 r. aż 69% wszystkich płatności zostało zrealizowanych w sposób bezgotówkowy. To świadczy, że jesteśmy bardzo cyfrowym społeczeństwem. Ważne jest zatem, aby już na etapie wdrożenia recyklomaty były wyposażone w moduły umożliwiające zwrot kaucji bezpośrednio w powiązaniu z bezgotówkowymi instrumentami płatniczymi, a dystrybutorzy opakowań przygotowali się na potrzeby osób, które preferują szybkie, wygodne i cyfrowe formy obsługi – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Zwrot kaucji – szybko, wygodnie, dzięki technologii
Wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazują, że drugą najchętniej wybieraną formą zwrotu kaucji przez młodych konsumentów jest bon lub kupon do wykorzystania przy kolejnych zakupach, otrzymywany za pośrednictwem automatu do zwrotu opakowań (tzw. butelkomatu). Taką opcję preferuje (26%) osób w wieku 25–34 lata oraz (20%) respondentów w wieku 18–24 lata. Znacznie mniej atrakcyjny dla tych grup wiekowych jest odbiór bonu lub kuponu bezpośrednio przy kasie - wybiera ją jedynie (12%) badanych w wieku 25–34 lata i zaledwie (6%) osób z przedziału 18–24 lata.