
Dynamiczny Indeks Konsumpcji (DIK) w II kwartale 2021 r. pokazuje, jak konsumpcja pokonała pandemię
Polityka Insight we współpracy z Fundacją Polska Bezgotówkowa po raz kolejny przedstawia Dynamiczny Indeks Konsumpcji (DIK) - nowatorski wskaźnik mierzący koniunkturę konsumencką na podstawie kwartalnych danych o liczbie i wartości transakcji bezgotówkowych realizowanych w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Wyniki wskaźnika DIK wskazują, że konsumpcja wyszła z recesji.
W II kwartale 2021 roku wskaźnik DIK wzrósł do 52,58 pkt. dzięki czemu został pobity bardzo wysoki wynik z I kwartału (52,16 pkt). Wzrost indeksu powyżej 50 pkt dwa kwartały z rzędu oznacza, że konsumpcja wyszła z recesji. Wartość ta wskazuje, że oczyszczona z wahań sezonowych dynamika spożycia prywatnego w II kw. będzie dwucyfrowa.
Dane pokazują również, że popyt konsumpcyjny bardzo mocno rósł wraz z otwieraniem się kolejnych gałęzi gospodarki takich jak restauracje, obiekty kulturalne i sportowe oraz hotele. Po roku spadków branże powiązane z rekreacją mogły w końcu wyjść na plus. Po zluzowaniu rządowych obostrzeń, Polacy w maju i czerwcu masowo ruszyli do barów i restauracji oraz na weekendowe wyjazdy poza miasto. Blisko dwukrotnie wzrósł popyt konsumpcyjny w kwiaciarniach, mimo że te były już otwarte przez całe pierwsze półrocze. Przestała natomiast rosnąć sprzedaż usług kosmetycznych – to sygnał, że odłożony w czasie poprzednich lockdownów popyt na usługi kosmetyczne i fryzjerskie zmaterializował się tuż po częściowym otwarciu gospodarki. W kwietniu i maju zapotrzebowanie na usługi związane z urodą i zdrowiem już dalej nie rosło, a w niektórych branżach, jak usługi fryzjerskie czy kosmetyczne, nieznacznie nawet spadło.
Szczegóły dotyczące wskaźnika DIK dostępne na: www.indekskonsumpcji.pl
< Powrót do aktualnościPrzeczytaj inne artykuły:
-
14.03.2023
Reprezentantki Fundacji Polska Bezgotówkowa wśród najbardziej wpływowych kobiet polskiej branży płatniczej!
Trzy reprezentantki Fundacji Polska Bezgotówkowa znalazły się w gronie najbardziej wpływowych
Więcej...
-
02.03.2023
Fundacja Polska Bezgotówkowa ponownie partnerem programu TOP Women w e-biznesie
„Bój się, ale działaj” - takie słowa i nie tylko wybrzmiewały podczas Gali otwarcia
Więcej...