1. Polska bezgotówkowa
  2. Aktualności
  3. Cyfrowe płatności w administracji publicznej - płać wygodnie przez aplikację mObywatel i platformę e-Urząd
Cyfrowe płatności w administracji publicznej - płać wygodnie przez aplikację mObywatel i platformę e-Urząd

Cyfrowe płatności w administracji publicznej - płać wygodnie przez aplikację mObywatel i platformę e-Urząd

5 min czytania

W dobie cyfryzacji usług publicznych coraz więcej spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu. Urzędy oraz instytucje publiczne chętnie sięgają po nowoczesne rozwiązania, które zwiększają wygodę obywateli - jednym z najważniejszych kroków w tym kierunku jest rozwój aplikacji mObywatel oraz platformy e-Urząd. Obie te usługi umożliwiają szybkie, bezpieczne i wygodne dokonywanie opłat administracyjnych online, z wykorzystaniem kart płatniczych i BLIKA. Cyfrowe płatności w mObywatelu i e-Urzędzie to kolejny krok w stronę nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej obywatelom administracji. Fundacja Polska Bezgotówkowa wpisując się w szerszy proces cyfryzacji państwa, wspiera integrację systemów płatniczych z usługami publicznymi, które znacząco ułatwiają codzienne życie milionom Polaków.

Karty płatnicze w mObywatelu – szybka i bezpieczna transakcja

Aplikacja mObywatel, stworzona przez Ministerstwo Cyfryzacji, stała się nieodłącznym elementem cyfrowej tożsamości Polaków. W dobie postępu technologicznego takie rozwiązania stają się kluczowe dla sprawnego funkcjonowania nowoczesnego państwa i społeczeństwa. Dzięki mObywatelowi możliwe jest wygodne opłacenie zobowiązań wobec samorządów bezpośrednio z poziomu aplikacji. Mieszkańcy miejscowości, które udostępniły swoim mieszkańcom ePłatności w aplikacji mObywatel, mogą już sprawdzać informacje o swoich zobowiązaniach finansowych wobec urzędów i wygodnie opłacać je w aplikacji. Funkcja wygodnych i bezpiecznych płatności kartą stanowi duże udogodnienie nie tylko dla obywateli, ale również dla samorządów. Fundacja Polska Bezgotówkowa, poprzez finansowanie kosztów związanych z obsługą tych rozwiązań, umożliwia instytucjom publicznym udostępnianie obywatelom nowoczesnych płatności cyfrowych.

Projekt ePłatności w mObywatelu realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Polskim Standardem Płatności (operatorem systemu BLIK), Polcard from Fiserv oraz Fundacją Polska Bezgotówkowa.

Płatności kartą w e-Urzędzie – wszystko w jednym miejscu

Platforma e-Urząd Skarbowy zapewnia dostęp do szerokiego zakresu usług administracyjnych online, w tym możliwość dokonywania płatności drogą elektroniczną. Użytkownicy mogą wygodnie i bezpiecznie regulować swoje zobowiązania podatkowe, takie jak rozliczenia PIT, korzystając z serwisu e-Urząd Skarbowy oraz usługi Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej bez ponoszenia dodatkowych opłat z tego tytułu. Za pośrednictwem platformy możliwe jest również uiszczanie innych należności publicznych przez internet, takich jak mandaty. Wszystkie transakcje realizowane są przez bezpieczne, szyfrowane połączenia, a system automatycznie przypisuje wpłatę do odpowiedniego urzędu, co znacznie upraszcza formalności i przyspiesza ich realizację.

- W ciągu ostatniej dekady preferencje płatnicze polskich konsumentów ewaluowały w stronę samoobsługi i płatności cyfrowych. Dostosowanie usług publicznych do aktualnych trendów jest niezbędnym krokiem w kierunku budowania nowoczesnego i przyjaznego dla obywatela państwa, które efektywnie odpowiada na potrzeby dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa. Wdrażanie płatności kartą w administracji publicznej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego obywatela – cyfrowego, mobilnego i ceniącego swój czas. Zarówno aplikacja mObywatel, jak i system e-Urząd, są doskonałym przykładem tego, jak technologia może wspierać efektywność usług publicznych i podnosić komfort obywateli - komentuje Tomasz Misiak, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa. 

Płatność kartą w e-Urzędzie realizowana jest przez Ministerstwo Finansów, Krajową Administrację Skarbową, firmę eService przy wsparciu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Płatności w urzędzie za pomocą kodów QR

Fundacja umożliwia instytucjom publicznym wdrożenie systemu płatności z wykorzystaniem kodów QR, co jest wygodnym i prostym sposobem na przyjmowanie opłat. Kody QR można umieścić na okienkach kasowych, w biurach obsługi klienta, na stronach internetowych instytucji, a nawet w miejscach ogólnodostępnych, takich jak tablice informacyjne w urzędach. Dzięki skanowaniu kodu QR za pomocą smartfona, obywatel jest przekierowywany na stronę płatności, gdzie może bezpiecznie uregulować należność kartą.

- Fundacja Polska Bezgotówkowa dąży do uproszczenia procesów płatniczych w instytucjach publicznych poprzez oferowanie nowoczesnych rozwiązań bezgotówkowych. Wprowadzenie terminali płatniczych, urządzeń samoobsługowych oraz rozwiązań online przynosi korzyści zarówno mieszkańcom, jak i jednostkom publicznym. Dzięki innowacjom płatniczym, użytkownicy mogą szybko i bezpiecznie regulować opłaty za różnorodne usługi, co zwiększa wygodę i dostępność – dodaje Tomasz Misiak.

 

Program Polska Bezgotówkowa dla urzędów i instytucji publicznych

Fundacja Polska Bezgotówkowa od blisko 8 lat aktywnie wspiera instytucje sektora publicznego w procesie cyfryzacji oraz wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w administracji i usługach publicznych. W ramach Programu Polska Bezgotówkowa, urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą bezpłatnie korzystać z terminali płatniczych lub aplikacji płatniczej w telefonie. Fundacja pokrywa koszty wdrożenia urządzeń płatniczych oraz obsługi transakcji bezgotówkowych, a instytucje zyskują możliwość wprowadzenia nowych standardów płatności, dzięki którym mogą zapewnić lepszą jakość obsługi mieszkańców.

Dodatkowo Fundacja oferuje wsparcie finansowe dla transakcji realizowanych online – za pośrednictwem portali samorządowych lub stron internetowych urzędów. Wsparcie to obejmuje różne formy transakcji zdalnych, umożliwiających płatność za pośrednictwem platform internetowych, aplikacji mobilnych oraz kodów QR. Rozwiązania te są nie tylko wygodne i dostępne, ale również zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa – wszystkie transakcje są chronione za pomocą zaawansowanych technologii szyfrowania i autoryzacji, co gwarantuje pełną ochronę danych osobowych i finansowych użytkowników.

Kto może skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa? 

  • Jednostki samorządu terytorialnego;

  • Centralne instytucje publiczne;

  • Podmioty zależne od JST i instytucji centralnych, jak np.: publiczne szkoły, przedszkola, ośrodki kultury, straż miejska, urzędy, muzea, teatry, zakłady budżetowe, szpitale publiczne, archiwa, inspektoraty i agencje rządowe, zarządy cmentarzy komunalnych, straż miejska i wiele innych.

Jak skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa?

Wystarczy wypełnić wniosek na stronie Fundacji Polska Bezgotówkowa (www.polskabezgotowkowa.pl) oraz wybrać ofertę agenta rozliczeniowego. 

Więcej informacji: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-instytucji/instytucje/

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy