1. Dla firmy
  2. Akademia przedsiębiorcy
  3. Pomysł na biznes – skąd go wziąć?
Pomysł na biznes – skąd go wziąć?

Pomysł na biznes – skąd go wziąć?

4 min czytania

„Za każdym razem, kiedy widzisz biznes, który odnosi sukces, oznacza to, że ktoś kiedyś podjął odważną decyzję” – powiedział kiedyś Peter Drucker, jeden z największych dwudziestowiecznych ekspertów z dziedziny zarządzania. I trudno nie przyznać mu racji, bo znalezienie dobrego pomysłu na biznes jest nigdy nie jest łatwe i zazwyczaj wiąże się z pewnym ryzykiem. Można je jednak w odpowiedni sposób zminimalizować.

 

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Czy oparcie pomysłu na biznes na własnych zainteresowaniach jest zawsze dobrym pomysłem?
  • Dlaczego przy wymyślaniu pomysłu na firmę ważny jest rachunek sumienia?
  • Jakie potrzeby powinna zaspokajać Twoja firma?
  • Dlaczego warto startować w branży, w której jest konkurencja?

Czytaj też: Jak założyć własną firmę – formalności krok po kroku

 

Hobby i zainteresowania – czy to zawsze dobry pomysł na biznes?

 

„Jeśli Twoja praca jest jednocześnie Twoją pasją, to nie przepracujesz w życiu ani jednego dnia” – tak mniej więcej brzmi powiedzenie, które powoduje, że wiele osób zaczyna myśleć o własnej firmie. Gdyby praca łączyła się z zainteresowaniami, byłoby idealnie. Ale czy to faktycznie możliwe? Czasem tak. Czy jednak w każdym przypadku tak się da? Z pewnością nie. Kluczową kwestią pozostaje pytanie, czy Twoja pasja odpowiada na dotąd niezaspokojone potrzeby wielu ludzi. Jak więc w takim razie znaleźć swój pomysł na biznes? Trzeba to dobrze przemyśleć, a przede wszystkim – przeanalizować kilka zagadnień. Te najważniejsze to:

 

  • Do kogo chcesz kierować swój biznes i jak duża jest to grupa ludzi?
  • Jakie potrzeby chcesz zaspokajać i jakie problemy rozwiązywać?

Idealnie, jeśli usługa, którą chcesz zaoferować, nie jest dostępna w Twojej okolicy, a istnieje na nią duży niezaspokojony popyt – na przykład rozwiązuje problem, z którym borykają się bliscy Ci ludzie. Nie gwarantuje to jednak sukcesu, bo coraz więcej usług jest realizowanych zdalnie i rozwiązań nie trzeba już szukać w najbliższym sąsiedztwie – do dyspozycji ma się cały internet.

 

Tak naprawdę Twój pomysł na biznes wcale nie musi być całkowicie innowacyjny, ale może na przykład znacząco ułatwiać korzystanie z jakiejś popularnej usługi. Tutaj dobrym przykładem są takie serwisy jak Netflix i Uber, które zaspokajają bardzo powszechne przecież potrzeby człowieka (potrzeba rozrywki i przemieszczania się), a ich sukces oparty jest na wprowadzeniu dużych ułatwień i przyjaznego interfejsu w dostępnie do nich.

 

Dlaczego przy wymyślaniu pomysłu na firmę ważny jest rachunek sumienia?

 

Szukanie pomysłu na własną firmę warto zacząć od rachunku sumienia, czyli określenia swoich silnych i słabych stron. Odpowiedz sobie na pytanie, co potrafisz robić naprawdę dobrze, jakie masz zdolności, talenty i doświadczenie. Następnie zastanów się, w jakiej branży mógłbyś je spożytkować i jaki problem potencjalnych klientów w ten sposób rozwiążesz. W tym miejscu pojawiają się kolejne kwestie do poruszeni: czy Twój wymarzony odbiorca w ogóle wie, że ma problem? Jeśli wie, to czy próbuje sobie z nim poradzić? Czy i ile jest on gotowy zapłacić za Twoją usługę? W przeprowadzeniu takiej wstępnej analizy pomocna może okazać się analiza SWOT.

Ramka – innowacyjność a pomysł na własny biznes

Czytaj też: Modele biznesowe – czym są i jak stworzyć odpowiedni dla swojej firmy?

 

Pomysł na firmę a określenie potrzeb

 

Przy szukaniu pomysłu na biznes ważne jest określenie potrzeb, na jakie będzie on odpowiadać. Znany ekspert biznesowy Jacek Kłosiński wymienia aż 26 podstawowych potrzeb. Są wśród nich te najważniejsze, takie jak zarabianie pieniędzy (pomysłem na biznes ją zaspokającym jest na przykład kurs doszkalający lub zawodowy), oszczędzanie lub dbanie o zdrowie (trener personalny), ale też zyskanie większego komfortu, oszczędność czasu, zapewnienie bezpieczeństwa sobie i bliskim czy zaspokojenie ciekawości.

Jak znaleźć pomysł na biznes? Burza mózgów współpracowników

 

Pomysł na biznes w branży, w której jest konkurencja

 

To tylko teoretycznie bardziej ryzykowne rozwiązanie, bo tak naprawdę wejście w zupełnie nową niszę jest jeszcze groźniejsze – na nieznanych wodach sukces jest wielką niewiadomą. Tymczasem w sytuacji, gdy konkurencja prężnie działa, masz gwarancję, że Twój pomysł na biznes już raz wypalił – dlaczego więc nie miałby i kolejny? Teraz możesz skupić na jego ulepszeniach: stworzeniu strategii biznesowej, udogodnień dla klientów, wyeliminowaniu potencjalnych wad i problemów występujących u konkurencji czy zmniejszeniu kosztów, dzięki którym daną usługę będziesz mógł wykonać taniej.

Jesteśmy gotowi,
by dzielić się z Tobą
wszystkim co wiemy!

Zapisz się do darmowego newslettera

Zapisz się do darmowego newslettera w ramach Akademii Przedsiębiorcy