Facebook statystyki – jak analizować dane o fanach Twojej marki?
15/06/2020
Statystyki na Facebooku to dobre, a do tego całkowicie darmowe źródło wiedzy o obserwatorach profilu Twojej marki. Ważne, aby umieć dobrze je interpretować. Poprawna analiza danych o fanach pozwoli na wyciągnięcie wartościowych wniosków, które posłużą do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych oraz codziennej komunikacji. Lepiej poznasz swoich odbiorców, jeśli będziesz przekazywać im dokładnie to, czym się interesują. Dowiedz się, na jakie statystyki na Facebooku zwracać uwagę.
Z tekstu dowiesz się:
- Podsumowanie,
- Osoby obserwujące,
- Polubienia,
- Zasięg,
- Wyświetlenia strony i Wyświetlenia podglądu strony,
- Działania na stronie,
- Posty,
- Osoby.
Zastanawiasz się, gdzie są statystyki na Facebooku? Tę sekcję z cennymi informacjami znajdziesz na górnej belce fanpage’a Twojej marki. Znajdź przycisk „Więcej” i przejdź do jednej z aż kilkunastu zakładek, które dostarczą Ci informacji na temat odbiorców profilu Twojej firmy. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, które ze statystyk fanpage’a są szczególnie istotne.

Statystyki Facebook fanpage – sekcja „Podsumowanie”
„Podsumowanie”, chociaż mogłoby się kojarzyć z końcowym etapem analizowania danych, jest umiejscowione na samym początku statystyk profilu Facebook. To dobre miejsce, aby sprawdzić coś na szybko, gdy nie masz w planach dokładnej analizy innych sekcji.
Znajdują się tu najważniejsze parametry w formie wykresów i liczb. Odczytasz z nich:
- podsumowanie statystyk z ostatniego tygodnia (podstawowy widok) lub, po zmianie zakresu dat, z innego okresu, który Cię interesuje,
- dane na temat kilku ostatnich postów opublikowanych przez Twoją stronę (format, grupa docelowa, zasięg, wygenerowana aktywność obserwatorów),
- dane dotyczące obserwowanych stron.
Sekcja „Podsumowanie” umożliwia dodatkowo pobranie w formacie .xls lub .csv interesujących Cię szczegółowych statystyk z dowolnego okresu. Wystarczy, że po wyborze pożądanych opcji (dane na temat postów / całej strony itd.) klikniesz przycisk „Eksportuj dane”.

Facebook statystyki profilu – „Osoby obserwujące”
Obserwujący a fani – czy znasz różnicę między tymi określeniami? Każdy, kto polubił Twoją stronę, staje się jej obserwatorem i fanem. Ale obserwować profil można też bez polubienia go (czyli nie trzeba być fanem). Jeśli użytkownik obserwuje fanpage, niezależnie od tego, czy lubi Twój profil, czy nie – będzie otrzymywał powiadomienia o aktualizacjach strony na swojej tablicy. To oznacza, że im większą liczbę obserwatorów odnotujesz w dziale fanpage’a „Statystyki”, tym większy będzie zasięg Twoich postów.
W opisywanej sekcji znajdziesz wskaźnik „Liczba osób obserwujących netto”, który pokazuje, ile osób w konkretnym okresie zaczęło obserwować profil, a ile przestało. Wśród nich Facebook wyszczególnia obserwatorów organicznych (takich, do których Twoje posty dotarły bez płatnej kampanii), zdobytych dzięki reklamom FB. Dzięki obserwacji tych wskaźników dowiesz się, jakie treści dobrze działają na Twoich odbiorców, a jakie sprawiają, że postanawiają oni opuścić fanpage – wyciągnięte wnioski pomogą Ci poprawić komunikację marki.
Zwróć też uwagę na sekcję „Lokalizacja rozpoczęcia obserwowania profilu”. Jeśli większa część pochodzi z Twojej strony, to może oznaczać, że kampania ukierunkowana na pozyskanie fanów, nawet jeśli była interesująca, nie zachęciła ich do polubienia. Jeżeli zaś w lokalizacji obserwowania strony na pierwszym miejscu są Twoje posty – to oznacza, że Twoje treści interesują użytkowników. To świadczy o dobrym doborze treści i formy postów.
Zobacz także: Analizy Google Analytics – jak odczytywać dane z raportów?



Analiza Facebook – „Polubienia”
Zakładkę „Polubienia” analizuje się podobnie jak poprzednią. Ważne, aby pamiętać, że:
liczba polubień netto = liczba polubień – liczba cofnięć polubień.
Tu również z łatwością przyjrzysz się lokalizacji polubień:
- polubienia z aktualności – oznaczają, że ktoś początkowo tylko obserwował profil, ale potem postanowił go też polubić,
- polubienia z propozycji stron – jeśli jest ich bardzo mało, funkcja w ustawieniach wyświetlania strony być może jest wyłączona,
- polubienia z wyszukiwań – świadczą o sporej popularności profilu,
- polubienia z reklamy – słabe wyniki to sygnał, że kampania jest nieefektywna.



Facebook statystyki profilu – „Zasięg”
W kolejnej zakładce przyjrzysz się, jak wygląda podział zasięgu treści na Twoim fanpage’u na organiczny i płatny. Dodatkowo przeanalizujesz interakcje użytkowników, które mają na niego ogromny wpływ. Do tego posłużą Ci wykresy:
- rekomendacji – liczba rekomendacji strony przez użytkowników w postach i komentarzach,
- reakcji pozytywnych – polubienia, komentarze i udostępnienia,
- reakcji negatywnych – ukrycia, zgłoszenia jako spam i cofnięcia polubień.
Po zestawieniu każdego ze wskaźników z zasięgami, rodzajem treści i formatem posta dowiesz się, co najbardziej trafia w gusta Twoich odbiorców.

Statystyki odwiedzin na Facebooku – „Wyświetlenia strony” i „Wyświetlenia podglądu strony”
W tych zakładkach warto zwrócić uwagę na sekcję „Łączna liczba osób odwiedzających stronę” i opcje: według wieku i płci / miejscowości / kraju. Dzięki temu sprawdzisz, do której grupy docelowej udaje Ci się docierać najskuteczniej. Może się okazać, że aby Twoje posty wyświetlały się innym internautom, powinieneś inaczej targetować firmowe kampanie FB.
„Najpopularniejsze źródła” w tej zakładce statystyk Facebook pomogą Ci natomiast zweryfikować liczbę wizyt unikatowych użytkowników na profilu firmy (w zestawieniu ze źródłami, z których zostali przekierowani).

Statystyki Facebook – „Działania na stronie”
W tej sekcji sprawdzisz, które z elementów związanych z przyciskiem działania wywołują największą aktywność wśród fanów Twojej marki.
Masz tez możliwość przyjrzeć się informacjom w zestawieniu z wiekiem, płcią, miejscowością itd. Na tej podstawie oprzesz ewentualne zmiany w przyszłych kampaniach.

Statystyki na Facebooku – „Posty”
Dzięki statystykom Facebook w zakładce „Posty” masz możliwość szczegółowego sprawdzenia, które opublikowane przez fanpage Twojej firmy treści cieszyły się największą popularnością wśród odbiorców. Ocenisz to dzięki analizie ich formatów, liczby aktywności i wsparcia mediowego.
Statystyki Facebook fanpage – „Osoby”
W zakładce „Osoby” znajdziesz dane, które pozwolą Ci poznać demografię Twoich fanów i obserwujących, m.in.:
- płeć,
- wiek,
- kraj,
- miasto,
- język.
W tej sekcji sprawdzisz, czy odbiorcy Twojej komunikacji pokrywają się z założonym przez Ciebie targetem (grupą docelową).

Mamy nadzieję, że opisane przez nas statystyki na Facebooku pomogą Ci w codziennej analizie skuteczności komunikacji marki w social mediach. Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej i jeszcze lepiej działać w tym zakresie, rozważ także skorzystanie z płatnych wersji raportów FB, np.:
- Sotrender,
- Brand24,
- Grytics.
Zobacz także: Jak sprzedawać swoje produkty na Facebooku i Instagramie