Jak otworzyć salon kosmetyczny?

23.06.2020

Gabinet kosmetyczny po czasie kryzysu. Jak zabezpieczyć swój biznes na czas zamknięcia i zminimalizować starty po ponownym otwarciu.
Z powodu epidemii koronawirusa od 1 kwietnia do 18 maja wszystkie salony kosmetyczne były zamknięte. Część przestała przyjmować klientów jeszcze wcześniej. Wykonywanie zabiegów beauty, takich jak pielęgnacja twarzy, masaże ciała czy manikiur, nie jest możliwe na odległość. Nie jest to jednak sytuacja bez wyjścia. Zamknięcie salonów skłoniło przedsiębiorców do nowych rozwiązań na rzecz biznesu. Przygotuj i wprowadź nowe zasady, które pomogą Ci działać w trudnych warunkach i będą dodatkowym benefitem dla Twoich klientów.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak zarabiać, gdy Twój gabinet kosmetyczny jest zamknięty,
  • jak wykorzystać swoją wiedzę i dostęp do produktów profesjonalnych,
  • jak działać po otwarciu salonu kosmetycznego.
Gabinet kosmetyczny – klientka korzystająca z zabiegu na twarz

Wiele firm w okresie zamknięcia przeniosło swoją działalność do internetu. Mimo otwarcia gabinetów nie daj się zaskoczyć i sprawdź jak w prosty sposób możesz istnieć online. Dowiedz się, jak skutecznie przeorganizować swój biznes kosmetyczny i jak nadrobić starty spowodowane zawieszeniem działalności salonu.

Gabinety kosmetyczne – jak zarabiać, gdy salon jest zamknięty?

W czasie, w którym wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych było niemożliwe, Twoja działalność mogła się opierać na:

  • sprzedaży voucherów na zabiegi, które Twoi klienci będą mogli wykonać w bardziej sprzyjających warunkach,
  • budowaniu świadomości o Twoim salonie wśród obecnych i potencjalnych klientów.

Oba te przykłady możesz wprowadzić i dziś! Vouchery to nie tylko możliwość rezerwacji zabiegu w późniejszym terminie ale i świetny pomysł na prezent. Zachęcaj swoich klientów do zakupu dedykowanych bonów prezentowych i nie zapomnij komunikować ich w swoich social mediach. To z pewnością zwróci uwagę Twoich klientów.

Pamiętaj, że Twój salon to nie tylko Twoje usługi, ale też fachowa wiedza, którą często dzielisz się ze swoimi klientami. Możesz więc świadczyć konsultacje online. Zaproponuj i doradź swoim klientom, w jaki sposób mogą o siebie zadbać w domowym zaciszu. Poleć domową kurację lub serię profesjonalnych kosmetyków, które mogą zakupić w Twoim salonie.

Jak i co sprzedawać, gdy gabinet nie działa

Dobrym rozwiązaniem jest zaproponowanie Twoim klientom zakupu kosmetyków profesjonalnych z dostawą do domu. Sprzedawaj pojedyncze produkty albo całe zestawy.

Zacznij sprzedaż na profilu społecznościowym swojego salonu, bo to właśnie tutaj zgromadziła się grupa Twoich zaufanych klientów. Zamówienia możesz dostarczać samodzielnie, a płatności przyjmować w najbardziej odpowiedni w tym okresie sposób: bezgotówkowo.

Przygotuj się również na bezpieczne płatności. Jeśli nie masz terminala płatniczego, skorzystaj z Programu Polska Bezgotówkowa i odbierz terminal, z którego możesz bezpłatnie korzystać przez kolejnych 12 miesięcy. Działaj #ZdrowoBezgotówkowo. Docelowo możesz także rozszerzyć działalność o wystawienie produktów na takich platformach jak Allegro czy Etsy – o tym, jak to zrobić, dowiesz się z artykułu: Jak sprzedawać produkty, kiedy zamknięto lokale i odwołano targi?

Pamiętaj, że Twoją przewagą nad innymi podmiotami sprzedającymi kosmetyki jest wiedza. Do zestawów kosmetyków możesz więc dołączać dostęp do wideo o tym, jak bezpiecznie wykonać zabieg z wykorzystaniem danego produktu.

Zwiększaj świadomość o swoim salonie i zbuduj bazę potencjalnych klientów

Wiele salonów prowadzi zintegrowane działania online. Ty też nie daj się zapomnieć i uruchom lub wzmocnij swoją aktywność w internecie. Wykorzystaj to również do budowania nowej bazy potencjalnych klientów.

  • Zacznij lub kontynuuj komunikację na swoich profilach społecznościowych – pokaż, jakie proste zabiegi można wykonywać w domu oraz jakim profesjonalnym zabiegom można się poddać w Twoim salonie. Pamiętaj o częstej publikacji postów, dobrej jakości zdjęciach i dobrym kontakcie z Twoimi followersami.
  • Branża beauty to bardzo nośny temat w social mediach. Oprócz komunikacji na swoim profilu możesz więc także pomyśleć o promocji na profilach influencerów. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu Influencer marketing w dobie kryzysu. Znajdź promotora Twojego biznesu w sieci!
  • Zadbaj o swoją widoczność w Google Maps. Atrakcyjna wizytówka salonu kosmetycznego to jeden z elementów, które mogą zapewnić Ci sporo nowych klientów w przyszłości. Załącz jakościowe zdjęcia salonu i zaprezentuj efekty swoich prac.
  • Zwiększ liczbę dobrych opinii w internecie na temat Twojego gabinetu kosmetycznego. Poproś dotychczasowych klientów o pozostawienie oceny na Twoim profilu na Facebooku oraz w wizytówce Google. Im więcej pozytywnych opinii zdobędziesz, tym większe prawdopodobieństwo, że kolejne osoby zaufają Ci i odwiedzą Twój salon.
  • Nie dysponujesz obecnie zapisami online na zabiegi w Twoim gabinecie? Zmień to! Dzięki temu klienci będą mogli w wygodny sposób zapisywać się na zabiegi w kolejnych miesiącach. Możesz wykorzystać do tego aplikacje takie jak Booksy, Estetio czy Bukka.
Jak działać po otwarciu salonu kosmetycznego?

Zniesienie ograniczeń nie przyniosło takiej samej liczby klientów jak przed epidemią. Wynika to z obowiązku przestrzegania obostrzeń co do ilości przyjmowanych klientów oraz konieczności wprowadzenia pracy zmianowej. Dlatego tak kluczowe jest poszerzanie grupy klientów.

  • Pamiętaj o komunikacji na profilach społecznościowych i pozyskiwaniu opinii od zadowolonych klientów – kontynuuj pracę rozpoczętą na etapie zamknięcia salonu, a na pewno przełoży się to na większy ruch. Dodatkowo warto poinformować klientów o tym, że Twój gabinet kosmetyczny jest odpowiednio przygotowany na ich przyjęcie. Takie zapewnienie da klientom poczucie, że mogą bezpiecznie korzystać z Twoich usług. Nie każdy salon stosuje taką komunikację, więc to może być Twoją przewagą.
  • Masz wolne środki, które możesz zainwestować? Reklama salonu kosmetycznego, nawet z niewielkim budżetem, może wspomóc Twoje działania. Reklamowanie Twojej strony z zapisami online w sieci, wyszukiwania na frazy lokalne albo promowanie postów na profilach społecznościowych to jedne z bardziej efektywnych form dotarcia do grupy docelowej w internecie. Możesz również postawić na reklamę tradycyjną, taką jak plakaty czy ulotki w Twojej okolicy.

Wszystkie powyższe porady możesz wprowadzić w życie samodzielnie. Zadbaj o to, by Twoi klienci o Tobie nie zapomnieli, i pomóż nowym odbiorcom łatwiej odnaleźć Cię w internecie.